Munca si Protectie Sociala

Eliminarea impozitării muncii

Devreme ce impozitarea muncii nu mai reprezintă un răspuns la nevoile actuale ale statului român, ci chiar îngreunează activitatea economică și socială a țării, am dezvoltat la nivel conceptual un nou model, prin care să poată fi sporite veniturile necesare statului, în paralel cu ajutarea agenților economici și a cetățenilor din România în ceea ce înseamnă desfășurarea activității.

Astfel, în acest model am propus ca în locul impozitării muncii România să apeleze la aplicarea unei Taxe pe Valoarea Adăugată Specifică, măsură ce va duce în mod automat la sporirea veniturilor pe care țara noastră le obține în prezent prin impozitarea muncii.

Practic, concomitent cu eliminarea impozitului pe muncă sumele respective vor fi transferate din producție și muncă în consum, și astfel nu vor fi create dezechilibre la nivelul bugetului statului ci, din contră, se va ajunge la o creștere a veniturilor încasate la nivel central.

Această măsură este propusă în contextul în care România se confruntă de ani de zile cu o scădere a producției și o creștere a consumului, pe fondul globalizării și a relocării producției către Asia, urmată în viitoarele decenii de o relocare în Africa.

Trebuie subliniat încă de la început faptul că România nu poate elimina Taxa pe Valoarea Adăugată percepută în prezent pentru că această taxă reprezintă o altă componentă fiscală importantă în bugetul de stat. În consecință, ea trebuie să rămână. În schimb, în România se poate interveni cu o Taxă pe Valoarea Adăugată Specifică, taxă ce ar trebui să fie aplicată produselor și serviciilor comercializate sau prestate.

Taxa pe Valoarea Adăugată Specifică va permite statului să facă trei lucruri majore:

  • Pe de o parte va duce la creșterea veniturilor la bugetul de stat;
  • În al doilea rând va permite realizarea protecției sociale reale, pentru a proteja populația în mod direct, fără a mai aloca bani de la bugetul de stat pentru că, de exemplu, pentru pâine, lapte și carne va fi stabilită o cotă zero de impozitare a consumului;
  • Iar în al treilea rând, TVA Specifică ar permite agenților economici să-și desfășoare mult mai bine activitatea în urma eliminării impozitării muncii.

Pentru ca eliminarea impozitării muncii să fie o măsură viabilă este nevoie ca această TVA Specifică să fie aplicată pe grupe de produse, de la cele de importanță vitală -în cazul cărora ar trebui să avem doar TVA actuală, iar Taxa pe Valoarea Adăugată Specifică să fie 0- până la produsele de lux, acolo unde plusul de cost adus de TVA Specifică poate fi suportat de cei ce își doresc astfel de produse.

Este foarte important însă ca introducerea acestor măsuri economice să fie corelată cu măsuri de valoare socială. Astfel, ele trebuie să fie neapărat sincronizate pentru a putea da rezultatele scontate.

Vorbim aici despre o măsură care, într-un fel sau altul, se răsfrânge în mod benefic asupra consumului în condițiile în care, după efectele crizei economico-financiare, oricare cetățean este dornic de a cumpăra. Numai că nu mai are cu ce plăti.

Măsura eliminării impozitării muncii are elemente benefice pe de o parte la nivelul antreprenoriatului românesc prin stimularea activităților economice și, pe de altă parte, ar aduce beneficii populației fără a afecta în mod negativ, ci, din contră, pozitiv, bugetul statului. Ei bine, aceste măsuri ar însemna un avantaj pentru mediul economic românesc în fața companiilor multinaționale.

Acest lucru este posibil pentru că din punct de vedere al competitivității, factorii de influență sunt cei care compun structura și, mai ales, dau valoarea costurilor unui produs. Ei bine, structura prețului unui produs, de regulă, are trei componente majore:

  • Costurile de producție
  • Profitul
  • Beneficiul

Nu ai drepturi pentru a publica.